دورنمای تبدیل بریکس به سازمانی بین المللی و افزایش نفوذ آن

در حالی که نشست بریکس و کنفرانس مطبوعاتی پایانی پوتین در کازان انعکاس زیادی در رسانه های جهانی داشته و یک پیروزی سیاسی برای مسکو تلقی شده، ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه درباره چشم انداز تبدیل بریکس به یک سازمان بین المللی کامل صحبت کرد.

خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر کازان اعلام کرد که تبدیل گروه بریکس به یک سازمان بین المللی کامل با هویت حقوقی روشن، همچنان یک موضوع قابل بررسی است. وی در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «اینکه آیا بریکس باید به یک سازمان بین المللی کامل با هویت حقوقی، اساسنامه و توافق نامه ای نیازمند تصویب تبدیل شود، مسئله ای است که همچنان نیاز به بحث دارد.»

پیش از این، ولادیمیر پوتین در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان نشست بریکس، این رویداد را نقطه اوج ریاست روسیه در این ائتلاف و یکی از رویدادهای مهم در تقویم سیاسی جهانی توصیف کرده بود. پوتین همچنین به تعداد گسترده شرکت کنندگان در نشست کازان اشاره کرد و آن را نشان دهنده اعتبار بریکس دانست.

رسانه های خارجی نشست بریکس را پیروزی پوتین در تمام ابعاد خواندند

در ایالات متحده نشست بریکس در کازان به عنوان پیروزی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در عرصه های متعدد سیاست خارجی توصیف شده است. جان میرشایمر، کارشناس سیاسی آمریکایی، در ویدئویی در کانال یوتیوب Judging Freedom گفت: «همه آنچه که در حال رخ دادن است، اثباتی دیگر بر این است که پوتین در حال پیروزی است؛ او بر تحریم ها، میدان جنگ و حتی بر برچسب "تبعیدی" غلبه کرده است.» به عقیده وی، بریکس به تدریج به گروهی قدرتمندتر و با نفوذ در جهان تبدیل خواهد شد.

روز گذشته مجله آمریکایی "نیوزویک" (Newsweek) نشست بریکس را موفقیت بی چون و چرای روسیه و نمایانگر نقش این کشور به عنوان بنیان گذار ائتلافی جدید از کشورهای غیرغربی توصیف کرد. این نشریه اشاره داشت که این رویداد ضعف غرب در تلاش برای انزوای بین المللی روسیه را آشکار کرده و به یک رخداد مهم در عرصه جهانی بدل شده است.

کارشناسان بر این باورند که نشست بریکس نه تنها نشان دهنده ناکامی غرب در انزوای روسیه است، بلکه روند دوری از نظام جهانی غرب محور و حرکت به سوی تمرکززدایی بیشتر را به نمایش گذاشت.

پیشتر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در نشست بریکس در کازان اعتراف کرد که این ائتلاف می تواند نقش مهمی در تقویت امنیت جهانی ایفا کند.

نشست بریکس در روسیه هشداری برای جهان غرب است

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) نیز اشاره کرد، در حالی که ایالات متحده درگیر انتخابات ریاست جمهوری است، پوتین میزبان رهبرانی بود که نماینده نزدیک به نیمی از جمعیت کل جهان بودند. این نشست صرفاً یک گردهمایی برای گرفتن عکس یادگاری نبوده، بلکه به نوشته این نشریه، یک پیام واضح بود که نشان می دهد تغییرات بزرگی در دهه گذشته رخ داده است.

این روزنامه یادآور شد که نشست بریکس در کازان، با حضور نمایندگانی از سه ده کشور، از جمله چین، به موفقیت دست یافت و مشارکت قوی تر در زمینه های مختلف از جمله هوش مصنوعی را در قالب یک بیانیه مشترک اعلام کرد. همچنین، نویسنده به سخنرانی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین اشاره کرد که خود را به عنوان مدافع نظم عادلانه جهانی معرفی کرد و خواستار کاهش تنش ها در اوکراین و خاورمیانه شد.

در حالی که کشورهای غربی با دیدی انتقادی به سخنان او نگریستند، بسیاری از کشورهای در حال توسعه در جهان با دیدگاه رهبر چین هم نظر بودند، زیرا شاهد ویرانی هایی گسترده در غزه و لبنان با استفاده از تسلیحات آمریکایی هستند.

نشست بریکس نشان داد کشورهای غیرغربی تمایل به همکاری با روسیه دارند

نشریه "ایندین اکسپرس" (The Indian Express) نیز در گزارشی تاکید کرد که از زمان آغاز درگیری نظامی روسیه و اوکراین، غرب تلاش کرده تا مسکو را به یک "تبعیدی" تبدیل کند. اما نشست سران کازان رویدادی نمادین بود که ثابت کرد روسیه همچنان مورد احترام جهانیان است و پوتین تلاش می کند نظم جهانی را تغییر دهد.

این نشریه تاکید کرد که نشست بریکس به وضوح نشان داد که کشورهای غیرغربی خواستار تعامل با روسیه هستند و بریکس به بلوکی تأثیرگذار در عرصه سیاست جهانی تبدیل شده است. همچنین، کشورهای در حال توسعه به طور مرتب به اعمال تبعیض در نهادهای بین المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، که همچنان تحت نفوذ کشورهای غربی هستند، اعتراض دارند.

پیشنهاد پوتین برای ایجاد پلتفرم سرمایه گذاری جدید در بریکس کرملین: اوکراین در مرکز توجه نشست بریکس قرار ندارد اجلاس بریکس کازان؛ مهمترین رویداد بین المللی در روسیه

انتهای پیام/

نظرات

captcha